Hoppa till innehåll
Rensa söktext och filter
Ämnen
Innehållstyper
Årtal

18 träffar

  1. Vad är ett behandlingsregister?

    Nyhet

    Dataskyddsförordningen, GDPR, ställer krav på företag som är personuppgiftsansvariga att föra ett register eller en förteckning över behandlingar av personuppgifter, ett så kallat behandlingsregister. Dessa register ska upprättas skriftligen och hållas uppdaterade.

  2. Hantering av uppgift om medlemskap i en facklig förening

    Nyhet

    En uppgift om en persons eventuella fackliga tillhörighet är en så kallad känslig uppgift och får inte hanteras hur som helst.

  3. GDPR och fackliga motparter

    Nyhet

    Ni som företag lämnar ut en hel del uppgifter till era fackliga motparter i olika frågor. Det kan röra sig om uppgifter som lämnas utifrån vad som sägs i något av kollektivavtalen, exempelvis bilaga 19 i Installationsavtalet och § 6 mom 18 i Teknikinstallationsavtalet, eller någonstans i lagstiftningen, exempelvis 28 § lagen om anställningsskydd. Är då facken att se som era personuppgiftsbiträden?

  4. Är du redo för GDPR?

    Nyhet

    Den 25 maj 2018 trädde Dataskyddsförordningen GDPR i kraft. Vi har därför samlat information om GDPR, så att du som medlem ska kunna ta del av informationen på ett så smidigt sätt som möjligt.

  5. Vad är en personuppgiftsincident?

    Nyhet

    En personuppgiftsincident är en säkerhetshändelse som har påverkat sekretessen, integriteten eller tillgängligheten till personuppgifter. En personuppgiftsincident har inträffat om personuppgifter har förstörts, oavsiktligt eller olagligt, om uppgifter gått förlorade eller ändrats, eller om de har röjts till någon obehörig.

  6. GDPR: Måste alla uppgifter rensas när en anställning avslutas?

    Nyhet

    Det korta svaret är nej! Du som arbetsgivare behöver inte ta bort alla uppgifter om en tidigare anställd. Vissa personuppgifter måste dock tas bort ganska omgående, men långt ifrån all information.

  7. GDPR-säkra e-posten

    Nyhet

    Om drygt en vecka träder den nya dataskyddsförordningen GDPR i kraft. Senast den 25 maj bör man ha skapat kontroll över de personuppgiftsbehandlingar som görs inom företaget samt säkerställt att man har en laglig grund att behandla de uppgifter man gör. Men vad gäller för exempelvis e-posten? Vi listar några tips och reder ut begreppen.

  8. GDPR i vardagen

    Nyhet

    Kan jag som arbetsgivare fortfarande begära in utdrag från belastningsregistret? Hur fungerar samtycke? Får jag förse en kund med namnet på några av mina anställda? På det och andra vardagsnära frågor svara vi i den här gångens GDPR-information.

  9. GDPR behandlingsregister exempel xlsx

  10. Behandlingsregister

    Webbsida

    Behandlingsregister – vad ska med och hur kan det se ut? Här går vi igenom innehåll och ger förslag på utformning av ett sådant register.

Du är på sidan 1 av 2 Nästa sida