Hoppa till innehåll

Jobba med dina kunder

Corona, Visa alla

Vi har under många år inte behövt arbeta med försäljning som man gör i de flesta andra branscher, men faktum är att du ”säljer” varje gång du möter en kund. De ser dessutom dig som experten och är tacksamma för dina tips och idéer.

När orderingången viker måste det vara en självklarhet att varje dag se vad mer vi kan hjälpa våra kunder med. Och det gäller alla på företaget!

Tillsammans blir det många kundmöten.

För att få ”säljtänket” att hålla i sig behöver du följa upp. Samla gänget en gång i veckan! Ladda ner en enkel mall för veckomöten.

Tips på möliga affärer

  • Har ni inte redan en uppdaterad kundlista, så börja med att sammanställa alla era kunder de senaste åren.
  • Börja med att undersöka vad du mer kan göra för de kunder som “rullar på”.
  • Vilka kunder har ni inte uppdrag hos idag? Ring!
  • De kunder ni inte har uppdrag för just nu, kan ni erbjuda ett “paket” till dem?
  • Vad är ni speciellt bra på som ni kan erbjuda?
  • Vilket område vill ni in på som ni kan utbilda er och skapa erbjudanden inom framöver?
  • Alla idéer passar inte alla företag och/eller kunder, men låt kunden avgöra om du ser något ni kan åtgärda.

Föreslå gärna energibesparande åtgärder för dina kunder när du är ute och besöker dem.

Vi har sammanställt några förslag i broschyren "Enkla energibesparande åtgärder" (PDF).

  • Energibesparande åtgärder

    Föreslå gärna energibesparande åtgärder för dina kunder när du är ute och besöker dem. Många av dem är enkla och behöver inte kosta alltför mycket för din beställare, men kan ge dem en betydlig sänkning av energikostnaderna. Vi har sammanställt några förslag disciplinvis i broschyren "Enkla energibesparande åtgärder" (PDF). Den kan vara bra att ha med sig i servicebilen, så att du eller dina medarbetare inte glömmer bort detta.

    Om du ser något som kan vara bra för kunden utanför dina arbetsområden kanske du kan tipsa om någon branschkollega som kan utföra åtgärden. Det kan ge förtroende att du inte bara vill ha jobb till dig själv utan är mån om kundens kostnader.

    Sprid gärna hur du lyckats med bra energieffektiviseringsåtgärder för dina kollegor så ser de att det fungerar och om kunden blir nöjd, ökar ert förtroende!

  • Inför mötet med kunden

    För att bli tryggare kan du gå Installatörsföretagens webbutbildningar "Kundmötet" och “Öka kundvärdet” - digitala kurser framtagna för dig som installatör som är gratis för dig som medlem.

    Kundmötet

    Utbildningen består av 6 steg (cirka 10-15 minuter)

    Vi går igenom de olika stegen man bör tänka på inför ett kundmöte samt ställer frågor som rör just din roll och arbetssituation. Observera att du behöver ta dig igenom alla 6 steg för att göra klart utbildningen.

    Öka kundvärdet

    Utbildning som består av 3 avsnitt (cirka 15 minuter per avsnitt).

    Kundvärde är ett ord som används ganska ofta i säljsammanhang, men vad är det egentligen och hur fungerar det? Utbildningen Öka Kundvärde ger dig svaren och är en förlängning på den tidigare prisbelönta webbutbildningen Kundmötet.

    Du hittar båda utbildningarna på Elrätts webbplats.

    Vill du sedan utveckla ett attraktivt erbjudande som sparar både pengar och energi åt era kunder kan du gå vidare till Energismart installatör. En kort webbutbildning om hur ni kan erbjuda enkla energitjänster, framtagen tillsammans med Energimyndigheten.

    Läs mer om kompetensutveckling för fler affärer här

Är du nöjd med innehållet på denna sida?

Tack för din feedback!

Antingen har du nyligen lämnat feedback på sidan eller så gick något fel, försök igen senare.

Tack för din kommentar!

Just nu kan du inte lämna en kommentar, försök igen senare.