Hoppa till innehåll

Möjligheter och åtgärder i en lågkonjunktur

Corona, Visa alla

Det är viktigt att känna till vilka åtgärder som du kan behöva vidta i en lågkonjunktur för att minimera ekonomiskt tapp i företaget. För att hjälpa dig som företagare och arbetsgivare har vi sammanställt information med tips och råd på hur du kan hantera situationen på bästa sätt.

Materialet innehåller det viktigaste att tänka på för dig som chef i en krissituation, hur du kan jobba med dina befintliga kunder för att skapa möjliga affärer, konkreta förslag på vad du kan göra när kassan sinar, vad som händer om din kund går i konkurs, samt exempel på möjliga ekonomiska konsekvenser för företag med 4, 10 eller 25 anställda.

Din roll som ledare
Första steget är att du måste skapa dig en tydlig bild över hur ekonomin i företaget ser ut. När du har en bild av nuläget är det dags att involvera dina anställda. Okunskap skapar...
Möjliga ekonomiska konsekvenser
Det har varit högkonjuktur i Sverige under flera år och företaget har kanske samlat på sig höga fasta kostnader. Nu är det läge att se över dessa kostnader.
Jobba med dina kunder
Vi har under många år inte behövt arbeta med försäljning som man gör i de flesta andra branscher, men faktum är att du ”säljer” varje gång du möter en kund. De ser dessutom dig som...
Åtgärder när kassan sinar
Det finns några alternativ avseende huruvida man kan gå tillväga vid betalningssvårigheter beroende på situationen. Viktigt är att vidta dessa åtgärder skyndsamt och inte vänta. Reda...
Håll koll på dina kunder och uppdrag
Här finns tips på vad du behöver tänka på i relation till dina kunder och i dina uppdrag.​

Medlemsservice

Oavsett typ av fråga är du alltid välkommen att kontakta din företagsrådgivare.

Är du nöjd med innehållet på denna sida?

Tack för din feedback!

Antingen har du nyligen lämnat feedback på sidan eller så gick något fel, försök igen senare.

Tack för din kommentar!

Just nu kan du inte lämna en kommentar, försök igen senare.