Hoppa till innehåll

Särskilda risker, organisatorisk och social arbetsmiljö

Arbetsgivarfrågor, Visa alla

Arbetsmiljö förknippas ofta med den fysiska arbetsmiljön, särskilt inom bygg- och installationssektorn. Den psykosociala arbetsmiljön glöms ibland bort. Nu har vi, tillsammans med Tjänstemannafacken, gemensamt arbetat fram ett arbetsmaterial med inriktning på den psykosociala arbetsmiljön, den som normalt påverkar tjänstemän mest.

Tanken är att arbetsplatser med fem eller fler tjänstemän ska gå igenom materialet under handledning av chefen eller någon arbetsmiljöansvarig. Totalt är det tio bilder som beräknas ta 40 – 45 minuter att samtala kring. Till din hjälp finns ett handledarmanus, instruktioner och exempel.

Bjud in på frukostmöte eller en gemensam lunch på kontoret och ta chansen att prata om chefer och tjänstemäns arbetsmiljö. Fokusera på er egen psykosociala arbetsmiljö i form av exempelvis pressade tider, svåra samtal eller otydlighet i vad som ska prioriteras.

Ibland kommer tankar och idéer i efterhand. För att kunna fånga upp dem rekommenderar vi att ni träffas en andra gång för reflektion och uppföljning. För detta tillfälle har vi gjort ytterligare en presentation.

En god arbetsmiljö är avgörande för arbetstagarnas hälsa och företagets ekonomi.

Är du nöjd med innehållet på denna sida?

Tack för din feedback!

Antingen har du nyligen lämnat feedback på sidan eller så gick något fel, försök igen senare.

Tack för din kommentar!

Just nu kan du inte lämna en kommentar, försök igen senare.