Hoppa till innehåll
Hög frånvaro bland dina anställda

Som reglerna i konsumenttjänstlagen är utformade hamnar du i dröjsmål om den höga frånvaron bland dina anställda medför att du inte kan påbörja eller färdigställa tjänsten i tid.

Som utgångspunkt är du skyldig att försöka övervinna hindret och uppfylla det som ni har avtalat. Om det däremot inte går att övervinna hindret, eller om det endast är möjligt på ett sätt som medför oskäligt stora olägenheter eller kostnader för dig som entreprenör, är du enligt konsumenttjänstlagen inte skyldig att utföra tjänsten. Du behöver givetvis underrätta konsumenten om att du är hindrad att utföra arbetena och varför! Gör det skriftligen. Om hindret upphör inom en rimlig tid har konsumenten rätt att kräva att du återupptar arbetena.

I normalfallet vill nog du som installatör inte kliva ur uppdraget, utan snarare försöka hitta en möjlig lösning på problemet. Då är det viktigt att du kommunicerar med kunden och du ser till att era överenskommelser dokumenteras skriftligen. Glöm inte att ange i överenskommelsen vem som ska stå för kostnaderna.

Konsumenten kan ha rätt att häva avtalet om dröjsmålet är av väsentlig betydelse.

Konsumenten har inte rätt till skadestånd från dig om dröjsmålet beror på ett hinder utanför din kontroll som du inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder du inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.