Hoppa till innehåll

Installatörens roll i en utvecklad värdekedja

Rapporter

En rad nya aktörer från andra branscher skapar värde genom nya typer av erbjudanden. De både levererar produkten och äger kunden vilket riskerar att göra installatören till en marginaliserad underleverantör. Teknikutvecklingens allt högre tempo och smalare nischer kräver en ständig kompetensutveckling och ökad specialisering.

Du måste vara inloggad medlem för att se allt innehåll på sidan. Logga in här

Exempel

  • IKEA levererar nyskapande installationslösningar. Verisure säljer smarta hem (larm) med egen larmcentral och väktare. Anläggningen betalas med månadsabonnemang.
  • Ahlsell expanderar med; tillverkning, grossist, distribution och installation inom sprinkler.
  • Bauhaus, Elgiganten och Byggmax säljer produkter där det går att välja montering och installation som tillval.

Varför sker detta?

  • Tillgänglighet och enkelhet värdesätts allt mer. Kunderna föredrar en leverantör framför flera olika.
  • Expansion i värdekedjan har vi sett i de flesta branscher. Nu även i installationsbranschen.
  • Det räcker inte att leverera en produkt. Kunden vill ha en tjänst, en lösning på ett problem eller något annat extra.
Är du nöjd med innehållet på denna sida?

Tack för din feedback!

Antingen har du nyligen lämnat feedback på sidan eller så gick något fel, försök igen senare.

Tack för din kommentar!

Just nu kan du inte lämna en kommentar, försök igen senare.