Hoppa till innehåll

YouTube-kanal ska synliggöra installationsbranschen

Utbildning

24 juni 2020

En stor utmaning inom installationsbranschen är att säkerställa branschens framtida kompetensbehov. För att väcka nyfikenhet hos nästa generations medarbetare har vi tillsammans med produktionsbolaget Splay One tagit YouTube-kanalen Inkopplat till nya nivåer.

Syftet med Inkopplat är att uppmärksamma målgruppen 13–16 år på vilka yrken som finns inom el och VVS, skapa ett intresse för branschen och bidra till att fler söker sig till El- och energiprogrammet samt VVS- och fastighetsprogrammet.

– Utan fler installatörer, från montörsnivå till medarbetare med spetskompetens, så riskerar framtida satsningar på renoveringar av våra befintliga bostäder, energieffektivisering och digitalisering att gå om intet. Därför måste vi hitta nya vägar att nå unga personer, säger Amanda Rafter Ekenman, chef kompetensförsörjning på Installatörsföretagen.

– Vår satsning handlar om att synliggöra installationsbranschen för unga och säkerställa kompetensförsörjningen på lång sikt. För att nå morgondagens medarbetare behöver vi etablera oss på YouTube och vara aktiva och relevanta där, menar Heléne Stors som arbetar med ungdomskommunikation på Installatörsföretagen.

Om kanalen

Tillsammans med Medie- och produktionsbolaget Splay One har Installatörsföretagen byggt upp kanalen Inkopplat med utgångspunkt från beteenden och olika format som trendar på YouTube.

Inkopplat denna säsong programleds av YouTube-komikern Hampus Hedström som flankeras av två experter: elektrikern Malin Andersson och VVS-montören Jimmy Olsson som i sin tur bjuder in kända influencers. Gästerna får vara med om lekfulla utmaningar, som en verklig version av det klassiska sällskapsspelet ”Sänka skepp”, eller lära sig skapa galna uppfinningar, till exempel att
bygga en livs levande chokladfontän.

– Installatörsföretagen har förstått att tillrättalagda säljargument inte fungerar när det gäller att få ungas uppmärksamhet och ändra deras attityder. Budskapet behöver paketeras i ett format som kombinerar information med underhållning, det vi kallar branded infotainment, säger Caroline Borelius, Acting Head of Operations på Splay One.

Se några av klippen nedan eller besök kanalen: youtube.com/inkopplat

Från Inkopplat