Hoppa till innehåll

Glöm inte att informera om utebliven kontrolluppgift

Arbetsgivarfrågor

27 januari 2020

I och med att arbetsgivardeklarationen på individnivå infördes 1 januari 2019 ska ingen kontrolluppgift lämnas från och med januari 2020, varken till Skatteverket eller till arbetstagarna. Det är därför viktigt att ha informerat arbetstagarna om vikten av att ha sparat sina lönespecifikationer under inkomståret.

För vissa branscher infördes arbetsgivardeklarationen på individnivå redan den 1 juli 2018.

Av lönespecifikationen bör det framgå periodens samt ackumulerade värden för bruttolön, skattepliktiga förmåner och de skatteavdrag som gjorts.

Lagkrav på lönespecifikation?

Det är bra att känna till att det inte finns något lagkrav på hur uppgifter ska lämnas i en lönespecifikation. Däremot framgår det av skatteförfarandelagen (SFS 2011:1244) att arbetsgivaren är skyldig att skriftligen lämna uppgift om bruttolön, förmåner, skatteavdrag med mera som har rapporterats i arbetsgivardeklarationen på individnivå – detta senast den dag arbetsgivardeklarationen ska vara inlämnad till Skatteverket.

Den lönespecifikation som arbetsgivaren skickar i samband med löneutbetalningen bör därför uppfylla detta lagkrav för att undvika ytterligare en rapportering till de anställda.

Tipsa dina medarbetare om Skatteverkets "Mina sidor"

Informera gärna de anställda att de numera kan se vilka uppgifter arbetsgivaren/arbetsgivarna har rapporterat om dem varje månad till Skatteverket. Det gör den enskilde genom att logga in på Skatteverkets e-tjänst ”Mina sidor” välja alternativet "Skatter och deklarationer" och därefter "Inkomstuppgifter".