Hoppa till innehåll

Semesterregler under julen

Arbetsgivarfrågor

20 november 2019

I samband med jul, nyår och trettonhelgen brukar antalet frågor kring semester öka, därför har vi sammanställt information om detta. Om företaget vill lägga ut intjänade semesterdagar under mellandagarna för vissa anställda, måste du som företagare samråda med de berörda medarbetarna i god tid innan.

Genom att samråda med dina medarbetare i god tid innan, ger du dem en möjlighet att föra fram sina egna personliga önskemål i frågan.

Planerar du att stänga hela verksamheten över julhelgen, och vill därför lägga ut semester för alla anställda till vissa bestämda dagar? Då måste du först förhandla med de fackliga parterna:

  • för anställda på TIA-avtalets område är det med Byggnads region.
  • för anställda på IS-avtalets område så kan detta ske på företaget enligt tidigare överenskommelse med SEF.

En anställd som inte har några intjänade semesterdagar kvar som ni kan lägga ut, har rätt att neka till att få semester utlagd. Då finns det olika vägar att gå beroende på vilket kollektivavtal ni tillhör.