Hoppa till innehåll

Engagemang, drivkraft och ekonomi när Edekyl och Värme satsar på miljön

Lönsamhet & företagande

09 oktober 2019

Miljötänket har funnits med sedan barnsben. Därför har det också blivit en del av företagandet. Möt Robert Björk, vd:n för Edekyl och Värme. "Vårt största fokus ligger alltid på miljön", säger han till Svenskt Näringsliv.

Robert och Richard Björk som driver medlemsföretaget Edekyl och Värme har utsetts till Årets företagare i Örebro län. I våras blev de utsedda till Årets företagare i Örebro och vann alltså även regionfinalen. 11 oktober är det dags för den stora riksfinalen i Stadshuset i Stockholm.

Svenskt Näringsliv har låtit göra intervjun med företaget, nedan följer den i korthet.

I området Bista i Örebro huserar Edekyl och Värme sedan 2011. Redan vid inflytt sade man upp fjärrvärmen för fastigheten och borrade åtta energibrunnar. Det var självklart att ett företag som arbetar med värme och kyla skulle ha förnybar energi sin egen fastighet.

– Vi ersatte den gamla kylmaskinen och luftkonditionerar i dag med naturlig kyla från urberget. Vårt värmebehov täcks helt med bergvärme. Vi bytte även till en effektiv ventilation som behovsreglerar ventilation och värme till varje enskilt rum.

Dessutom installerades 70 kvadratmeter solceller på taket som producerar el till kylpumpen i huset som i sin tur producerar kyla till hela fastigheten.

– Naturlig kyla, även där. Vi betalar ingenting för den när solen skiner. Husets systemlösning representerar företaget när vi är som allra bäst.

Edekyl och Värme finns, förutom huvudkontoret i Örebro, även i Stockholm, Uppsala, Västerås, Linköping och Norrköping. Företaget har växt kraftigt senaste åren och bara under 2019 har ett 30-tal nya medarbetare rekryterats. Nu är man nästan 120 anställda.

– Den svåraste utmaningen med att driva företag är inte själva businessen i sig, utan att få alla medarbetare åt samma håll. Därför är vi oerhört tydliga med vår företagskultur.

Företaget kör endast miljöbilar där det är möjligt, men den största miljöeffekten får man hos kunder när anläggningar byggs om.

– Allra viktigast i dag är att bygga bort syntetiska köldmedium för att bromsa den globala uppvärmningen. Vi bygger om till naturliga köldmedier så som ammoniak, koldioxid eller propan (kolväte).

Han berättar att koldioxid, som kanske kan uppfattats som ett mindre bra ämne för naturen, är helt naturligt och ett mycket framgångsrikt köldmedium, särskilt i butiker och restauranger.

– När vi bygger om hela butiker åt våra kunder är det just koldioxid man väljer. Vi hjälper våra kunder till effektiva energi- och miljölösningar. Om vi bara får berätta om effekterna så förstår folk oftast. Engagemanget har vuxit på senare tid och de som investerar i hållbar energilösning gör det på lång sikt.

Största utmaningen för Edekyl och Värme är dock att få tag på kompetent personal. För få personer utbildas inom branschen och man behöver hjälp att få upp intresset.

– Dagens unga pratar väldigt mycket om miljö, det ser jag bara på mina tonårsbarn hemma. Den verkliga insatsen ligger i värme- och kylbranschen och inriktningen borde i flera fall vara valbar redan på gymnasiet. Att så få söker sig till vår bransch är helt klart ett hinder för oss.

Källa: Svenskt Näringsliv