Hoppa till innehåll

Sista delen av möt kundbehovet med klimatsmarta lösningar

02 maj 2019

Steg 7-10. En energitjänsteguide som består av tio korta avsnitt har tagits fram av Energimyndigheten och EEF. Här kan du få konkreta tips och råd på hur du kan hjälpa dina kunder att använda energi mer effektivt.

STEG-FÖR-STEG-GUIDEN OMFATTAR hur du som leverantör kan möta kundbehovet. Här presenterar vi steg fyra till sex som beskriver hur du kan lyfta fram fler fördelar.

Del 7/10: Ta helhetsansvar

Det är sällan kunden kan eller vill agera projektledare. Genom att samarbeta med andra företag kan du erbjuda kunden en lösning där ditt företag tar helhetsansvaret. Detta gör det enklare för kunden, samtidigt som ni som utför arbetet kan arbeta mer effektivt och dra nytta av varandras styrkor.

Del 8/10: Ha kunden i fokus hela vägen

En god kundrelation kan leda till många nya affärer. Genom att lyssna noga på vad kunden efterfrågar kan nya kundanpassade energitjänster utvecklas. Tryck gärna lite extra på att ni har rätt behörigheter, och var noga med löpande information genom hela processen. Sist men inte minst; håll tider, informera om eventuella störningar och lämna arbetsplatsen ren och snygg.

Del 9/10: Tänk långsiktigt

Se till att kundrelationen fortsätter efter att arbetet är utfört. Följ upp med samtal och besök på plats, erbjud intrimning och tillsyn i de fall det kan behövas. Genom proaktivitet skapar ni nya affärsmöjligheter och får nöjdare kunder, som i sin tur kan bli referenser för nya kunder.

Del 10/10: Så tar ni steget

Att bli en energitjänsteleverantör är enkelt. Du behöver bara bestämma dig. Gör en lista på de energitjänster ni kan erbjuda och få in vanan i verksamheten, till exempel genom att alltid lägga fram en offert som inkluderar ett energieffektivare alternativ. Vi hjälper er gärna att utveckla ert erbjudande.

Tycker du att detta låter detta intressant?
Gå in och läs mer på eef.se/affarsutveckling

________

Del 7 till 10 av 10 i en serie om hur ni kan utveckla tjänster som leder till effektivare energianvändning, framtagen av Energieffektiviseringsföretagen (EEF) i samarbete med Energimyndigheten.

Alla steg i energitjänsteguiden
  • Möt kundbehovet med klimatsmarta lösningar

    Nyhet

    Steg 1-3. Energimyndigheten och EEF har frågat ett flertal kunder vad de vill ha av sin installatör. Svaret blev kostnadseffektiva och klimatsmarta energilösningar. Därför har de tagit fram en energitjänsteguide som består av tio korta avsnitt.

  • Fortsätt att möta kundbehovet med klimatsmarta lösningar

    Nyhet

    Steg 4-6. Här presenteras Energimyndighetens och EEF:s energitjänsteguide i vilken du kan få konkreta tips och råd på hur du kan hjälpa dina kunder att använda energi mer effektivt.

  • Sista delen av möt kundbehovet med klimatsmarta lösningar

    Nyhet

    Steg 7-10. En energitjänsteguide som består av tio korta avsnitt har tagits fram av Energimyndigheten och EEF. Här kan du få konkreta tips och råd på hur du kan hjälpa dina kunder att använda energi mer effektivt.